OtsoKivimäki

Vantaan virkamiesten vaiettu valta

Kun maassamme on eduskuntavaalit, niin suurimman puolueen, eli voittajan puheenjohtaja muodostaa hallituksen. Uusi hallitus aloittaa työnsä puhtaalta pöydältä luoden uuden hallitusohjelman, jota lähdetään ministereiden johdolla toteuttamaan.

Kunnallisvaaleissa asian luulisi menevän jokseenkin samalla tavalla, koska vain näin voidaan todeta paikallisdemokratian olemassaolo.

Kuntavaalien jälkeen toimitaan kuitenkin aivan toisin. Uusi kaupunginhallitus ei tee uutta hallitusohjelmaa, vaan se jatkaa täsmälleen siitä mihin edellisen vaalikauden hallitus on jäänyt. Virkamiehet tuovat asioita käsiteltäviksi, jotka on laadittu voimakasta virkakieltä käyttäen. Jos valtuutettu tai kaupunginhallituksen jäsen yrittää muuttaa päätösehdotusta, on hän jatkossa vaikeuksissa kyseisen virkamiehen kanssa.

Mihin tämä kaikki on johtanut?

Vantaan Sanomissa oli taannoin kirjoitus, jossa mainittiin Vantaan virkamiesten salatusta tulospalkkausjärjestelmästä. Salausta oltiin perusteltu sillä, että tulospalkkausjärjestelmät ovat verrannollisia psykologisiin testeihin ja muihin subjektiivisiin henkilöarviointeihin. On kuitenkin ehdottoman selvää, että tämän asian tulee olla julkista, joka ikistä sanaa myöden. Sopimuksen taakse voi kätkeytyä vaikka minkälaisia jääviysperusteita asioista, jotka on jo päätetty. Kyseinen salauspäätös kumotaan viimeistään oikeusteitse.

Mikäli tulospalkkausjärjestelmä toimii kuten on oletettavaa ja tämä yhdistetään kaupungin toteuttamiin pakkolunastuksiin, syntyy tilanne, jossa kaupungin virkamiehet saavat bonusta siitä, että yksityisten maat pakkolunastetaan pilkkahinnalla, jonka jälkeen myydään taas eteenpäin kaavoitettuna ja kaupungin nimissä. Pakkolunastuksen uhreiksi joutuneet rahoittavat näin kaupungin virkamiesten tulospalkkion. Julkinen organisaatio ei voi toimia tällä tavalla.

Kun asiaa ajattelee näin, niin ei ole vaikea vetää johtopäätöksiä siihen, että tällä mallilla kaupunkia johtaa poliitikkojen sijasta virkamiehet. Virkamiehet päättävät yksinoikeutetusti asioista, jotka etenevät luottamushenkilöiden ja valtuutettujen käsiteltäviksi. Lisäksi virkamiehet kirjoittavat päätösesitykset perusteluineen, jonka johdantona näistä voi päätellä suoraan, mitä mieltä itse virkamies on asiasta.

Vaikka muutoin tulokseen perustuvaa palkkausta kannatankin, niin ilman julkisuutta se ei julkishallinnossa voi toimia. Ilman tarvittavaa julkisuutta kyseinen järjestelmä vaikeuttaa paikallisdemokratian toteutumista huomattavasti. Asia tulee avata julkisesti niin valtuutetuille, kuin kaupunkilaisillekin sen vaatimalla tavalla.

Mitä virkamiesten vaietulle vallankäytölle voidaan tehdä?

Koko järjestelmä tulee rakentaa uudelleen, ja virkamiesten valtaa siirtää takaisin poliitikoille, jotka kaupunkilaiset ovat vaaliuurnilla valtaan valinneet. Tämä toteutetaan ainoastaan sillä, että valtuutettujen ja luottamushenkilöiden tulee uskaltaa kyseenalaistamaan tehdyt esitykset, vaatia selkeitä ja ymmärrettäviä esityksiä, jotka on perusteltu ja joiden laillisuustausta on selkeästi selostettu. Poliitikkojen tulee voida väittää virkamiehille vastaan ja ilmaista julkisesti eriäviä mielipiteitä. Jokainen päätöksentekoon osallistuvan tulee  ymmärtää asian laillisuus ja se, mitä esityksessä tarkoitetaan. Virkakoneiston tulee toimia ainoastaan puolueettomina asioiden esittelijöinä, eikä pyrkiä vaikuttamaan esitettyyn asiaan millään muotoa.

Luottamushenkilöt ja valtuutetut ovat päätöksistään vastuussa äänestäjilleen, sen vuoksi on ehdottoman tärkeää tietää ja ymmärtää se mistä päättää.

 

Vantaalla 13.3.2017

Otso Kivimäki

Kokoomuksen kuntavaaliehdokas #462

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Olli Kankaanpää

Vaiettu, ei vaijeri. Vantaan valtuustoon ehdolla, isolla V:llä.

Toimituksen poiminnat